söndag 22 augusti 2010

Snart certifiering


Nu är det tre veckor kvar till mitt och Zawas praktiska prov, om vi klarar provet blir Zawa en certifierad terapihund. Utbildningen har skett via Hälsans hundar och Svenska terapihundsföreningen.

En terapihund bildar tillsammans med sin förare ett terapihundsekipage. Det vi kan hjälpa till med är:
-motivera människor, friska som sjuka, till aktivitet
-avleda från smärta, tristess, ensamhet, depression etc.
-lästräning för barn
-social träning, få igång ett samtal på till exempel ett äldreboende
-träna motorik hos människor med funktionsnedsättning
-minnesträning

Listan kan göras lång. Tänkte börja bloggen för att sprida information om vad en terapihund gör och vad vi gör när vi arbetar. Jag är leg. arbetsterapeut och är anställd som processledare med min hund Zawa i Södermalms stadsdelsförvaltning. Vi jobbar på tre olika äldreboende, tre dagar i veckan.


3 kommentarer:

Anonym sa...

Jätte fin blogg! Jag är så stolt över dig och ditt jobb med Zawa!
// Din stolte Man

Sara sa...

Hon är en fantastiskt bra elev också.

//Sara

Terapihunden sa...

Tack Sara, du är en superbra lärare också! Jag har lärt mig en massa och haft supertrevligt dom här veckorna.